Translate

söndag 30 januari 2011

DET VAR EN GÅNG EN GUBBE SOM VAR SÅ TOKIG ATT HAN ÅT UPP SINA ÄGG ISTÄLLET FÖR ATT SMÖRJA DEM I HÅRET

Vissa dagar måste man tvätta håret och idag var en sådan dag. Jag tänkte rekommendera ett ”schampo” som jag brukar använda mig av.
Knäck i ett/två hela ägg i ett glas och rör ner lite honung. Pressa i lite citronsaft, mängden beror på hur torrt eller fett hår du har. Fett hår mer citron, eftersom citron torkar ut. Vill man lukta extra gott är det bara att droppa i några droppar lavendelolja, det går lika bra utan eftersom håret inte luktar något efter att du sköljt ur äggen. Massera in ”schampot” i vått hår och framförallt i hårbotten, och massera i ungefär fem minuter. OBS! tänk på att inte använda varmt vatten när du sköljer ur eftersom ägget då blir fast. Ljummet, nästan svalt är alldeles lagom. Jag brukar kamma igenom mitt hår under rinnande vatten i slutet för att vara helt säker på allt kommit ut.

För att återställa hårets naturliga PH-värde efter tvätten sköljer du igenom håret med 1/2dl äppelvinäger som är blandat tillsammans med 5dl kallt kranvatten. Vill man göra "kuren" extra lyxig kan man droppa i lite lavendelolja även här! Jag brukar blanda allt i en plastkanna så att det är enkelt att bara skölja över håret när man står i duschen.


”Och så tog hon fram tre ägg och kastade dem högt upp i luften.
Ett av äggen ramlade ner i huvudet på henne och gick sönder, så att ägg-gulan rann långt ner i ögonen.
Men de andra fångade hon skickligt i en kastrull , där de gick i KRAS.
-Jag har alltid hört att äggula ska vara bra för håret, sa Pippi och torkade sig i ögonen.
Ni ska få se att det kommer att växa så det knakar.
I Brasilien går förresten alla människor omkring med ägg i håret. Men så finns där heller inte flintskalliga. Det var bara en gång som det var en gubbe som var så tokig så att han åt upp sina ägg istället för att smörja dom i håret. Han blev också mycket riktigt flintskallig, och när han visade sig på gatorna, blev det sån uppståndelse så radiopolisen fick lov att rycka ut.”
Ur Pippi bakar pannkakor med Tommy och Annika av Astrid Lindgren


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar