Translate

onsdag 16 mars 2011

NU ÄR VI ÅTER PÅ HEMMAPLAN

Efter att ha varit borta i några dagar är det som alltid skönt att vara hemma igen.
Vår plan när vi åkte var att vi skulle stanna den första natten hos Matthews föräldrar och campa resten, men på grund av dåligt väder blev det bara den sista natten som vi fick tältäventyr. Det har i stort sätt öst ner från skyn under hela vår resa. På vägen dit kom det så mycket regn att alla på motorvägen var tvungna att stanna till det hela lugnat ner sig igen. Våra första nätter spenderade vi i Sues och Howies gästrum i källaren. Tillsammans med dem och alla hundarna gick vi en hel del strandpromenader och trotsade det dåliga vädret. Vi var även ute och gjorde byn, det vill säga besökte de något udda lokala butikerna som sålde allt från tvål till fingerborgar.


Därefter begav vi oss till Pebbly Beach som är en mycket känd strand eftersom den är hem för många kängurus och mycket riktigt fanns det massvis med dem där! De kommer från den stora nationalparken vilket ligger precis intill stranden och har troligtvis dragit sig dit för att människor har matat dem. Numera är det förbjudet att mata dem men eftersom de flesta av dem är halvtama låter de en klia dem bakom öronen och känner sig inte hotade av att vara modellobjekt när man tar fram kameran.


På stranden precis vid parkeringen och campingen var det en hel del folk, men när Matthew och jag var ute och vandrade hittade vi en alldeles folktom strand. Varken människor eller kängurus verkade känna till den lilla stranden så vi passade på att nakenbada, nakenbad blev det mest för att vi inte hade något badkläder med oss. På den stranden fanns det jättevackra snäckskal! Jag skulle gärna vilja ta hem dem alla men eftersom det var en nationalpark är det förbjudet, jag tjuvade dock med mig ett som jag tyckte vad extra ordinerad!


På kvällen blev det faktiskt riktigt kallt så vi tände en brasa och kokte en massa te. Matthew hade högläsning för mig och det var riktigt mysigt.
När vi vaknade på morgonen små stank det lite grann, under frukosten regnade det och när vi packade ner tältet så öste det ner. Jag var vått ändå in på skinnet! På vägen hem stannade vi till i en liten by som var underbart söt. Där köpte vi hemgjord paj och några gamla Spice Girlsskivor som vi hittade i en liten Secondhandbutik, de lyssnade vi på hela vägen hem till Sydney. Just nu öser regnet ner över Sydney och jag tycker det är riktigt skönt att åter vara hemma!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar