Translate

onsdag 17 augusti 2011

KLÄDER

Med tanke på inlägget nedan tänkte jag att jag för första gången faktiskt skulle våga mig på att visa upp en av mina utstyrslar.

Jag tänkte först dock dela med mig av några av mina egna stil- och shoppingtips:
1. Min garderob är väldigt liten (ungefär en resväska plus eftersom jag endast kom till Australien med en resväska) men det gör en bara mer kreativ! Ett av mina bästa tips är att prova kombinera de kläder du redan har med varandra. Blanda på hej vilt och du kommer att komma på nya kombinationer som du aldrig tidigare förr tänkt på. På så viss känns det som du har mer och inser att du inte behöver allt de där kläderna som du tidigare tänkte. Självklart är det bättre för både ekonomi och miljö ju mindre vi konsumerar.
2. Mitt andra tips är att köpa dyra kläder. Inte bara dyra för dyrbarhetens skull, utan välj kläder med kvalitet, eftersom de håller bättre, som du vet är gjorda utav myndiga människor med bra lön. Köper du dessutom lokalt, säg Sverige, så sponsrar du även svensk ekonomi och det är mindre transport på kläderna.
3. Ta hand om de kläder du redan har. Försök att tvätta mindre, sparar både vatten, energi och slitage på kläderna. Har du spillt något på tröjan går det helt enkelt att försöka tvätta bort fläcken istället för att kasta in hela plagget i tvättmaskinen. Yllekläder är också en annan sak man inte borde tvätta särskilt ofta, prova istället att hänga ut plagget för att få bort lukt.
4. Laga dina gamla saker istället för att köpa nya, de flesta skomakare klacka både om dina stor och lagar väskor. Har du tummen mitt i hand kan du ju alltid fråga en vän om de kan hjälpa dig laga söndriga sömmar.
5. Second hand! Finns det något bättre! Unika saker för billig peng.
6. Sy om eller ändra gamla kläder. Slitna gamla jeans kan lätt bli ett par snygga sommarshorts med bara några saxklipp och koftan som kändes gammal och grå kan få ett helt nytt lyft genom att bara bytta knappar. Här om dagen råkade jag miss-färga en av mina vita shortor så att det blev alldeles fläckig men med lite textilfärg var den som ny igen!

Har du några fler tips?


Idag har jag på mig en svart topp från märket Quabella, en kofta från Lindex som är cirka fem år, ett par jeans från Ålens som jag precis färgat svarta eftersom den tidigare lila färgen började se för jävlig ut (kan hända eftersom de är cirka fem år de med). Väskan har köpt på secondhand här i Australien och skorna hittade jag på Gormans rea. Halsbandet jag har på mig har fått utav min mamma och är en sten från byn där vi kommer ifrån. Den coola kedjan (som inte syns särskilt bra på bilden) är en gåva från Matthew och är återvunnit silver.  



3 kommentarer:

  1. Jag och Jonna spånar på en idée som rimmar gott på en klädbytardag - kostar inget, inga onödiga utsläpp och inga nya gifter i garderoben - kan inte bli så mycket bättre. Håll koll i bloggen och på fejjan så ska du snart få se vad som komma skall ;)


    ps. Okej, ödlor är bra djur ;) ds.
    xxx

    SvaraRadera
  2. Har följt din blogg ett tag nu, och tycker att det här var ett inlägg som går helt i linje med mitt eget tänk.
    Din tillvaro Down under påminner mig så mycket om mina "vilda" år utomlands, och får mig att med glädje tänka tillbaka!
    Ta hand om dig!

    SvaraRadera
  3. Jag älskar att sy om och ändra gamla kläder! Det är ett grymt tips :D

    SvaraRadera