Translate

tisdag 13 september 2011

EKO-TVÅL, DET SJÄLVKLARA VALET

Igår berättade jag för er att jag var nere i eko-butiken och köpte tvål men vad jag inte berättade var varför just denna tvål är så underbar!
För att göra det hela klart, jag pratar om sån där hård hederlig gammal tvål, bittvål, som mormor brukade använda. Som ni redan har förstått är jag lite av en tvålsnobb, jag tycker helt enkelt att vissa tvålar är mycket bättre än andra. Först och främst ska den lukta gott och för det andra så ska den ha en innehållsförteckningen som är både ekologisk och naturvänlig. Djurtestad vill jag inte ha och självklart ska den vara fri från både djurfett och kemikaliska miljöförstörande ämnen.

En tvål kan vara gjord på allt från olivolja till avfall från döda djur så kvalitén på olika tvålar skiljer sig enormt. Syntetisk massproducerad tvål är gjord på kemiskt framställda ingredienser, inte enbart förstås, men delvis. Ofta är syntetiska tvålar fullproppade med onödiga ämnen och tillsatser för att tillverkaren ska spara in på produktionskostnader. Dessa billiga standardingredienser vårdar inte alls huden utan täpper istället igen porerna så att de inte inte kan andas.

Det är inte bara användarens hud som bli drabbad utan också miljön. Alla rengörings produkter du använder sköljs ut genom ditt avlopp och hamnar senare i sjöar, hav och andra vattendrag vilket i sin tur bidrar till vattendragens övergödning.
Jag förstår inte hur vi kan låta miljön lida för de rengöringsmedel som vi har idag, (både när det kommer till den personliga hygienen samt för hemmet) när det finns så många bra ekologiska och miljövänliga alternativ. Vi har så höga krav för renlighet att vi inte längre bryr oss om vattnet vi dricker påverkas, tror vi inte att detta kommer leda till sjukdomar i framtiden?
Istället köper vi allt starkare rengöringsprodukter, gärna antibakteriella med desinficeringsmedel för att skydda både händer och hemmets ytor från smittor och bakterier. Men det vi glömt är hur viktiga bakterier är för oss, utan dem blir vår motståndskraft svagt och immunförsvaret slappt. Denna debatt handlar ju inte bara om tvål utan allt från besprutad mat, bakteriedödande munvatten, desinficeringsmedel och antibiotika.

Ni får ursäkta mig, jag har svårt att hålla mig till ämnet eftersom detta är något som verkligen får mig till eld och lågor, men tillbaka till bittvålen. Detta jag egentligen ville säga är att väljer man ekologiska tvålar för den personliga hygienen så är man inte bara vänlig mot sin hud, utan även mot miljön. Forskning har dessutom visat att man genom att tvätta sig med vanlig mild tvål och vatten skyddas lika bra mot bakterier som orsakar förkylningar, kräksjukor och diarréer som om man använder starka, antibakteriella tvålar och medel. Väljer man dessutom ekologiska tvålar istället för syntetiska så slår man ett slag för en bättre miljö. För att få kalla något ekologiskt får inget konstgödsel eller genmodifikationer vara tillåtet i det man odlar eller i tillverkningen, dvs mindre onödiga utsläpp.

Det där med om man vill använda den hårda bittvålen eller flytande såpa är väl egentligen bara en smakfråga. Den flytande kanske känns lite lyxigare men för att vara ärlig brukar bittvålen vara utav bättre kvalite (kortare innehållsförteckning) och dessutom vara mycket längre, så därför mer ekonomisk!  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar