Translate

måndag 21 januari 2013

Härlig Mix


Jag har aldrig tidigare varit i ett land med islam som statsreligon och jag var såklart nyfiken.
För en ovetande turist som jag faktiskt är, verkar dock inte detta land skilja sig från något annat förutom att detta måste vara där världens trevligaste människor bor. Jag skojar inte, folk har sedan dag ett varit så villiga att hjälpa oss hitta rätt väg eller nyfikna på vilka vi är. Sitter vi vid ett gatukök kan jag nästan garantera att grannen bredvid frågar vad vi heter och kommer ifrån och dessutom gärna svarade på frågor gällande lokaltrafikens tidtabeller.

Förutom folket har Penang varit otrolig upplevelse i sig. Strosar man runt i George Town ser man först en muske och går man två meter till ligger en kyrka och mitt emot kyrkan ligger ett hindutempel och går man ytterligare tre meter till ser du ett kinesiskt tempel, en härlig mix av kulturer helt enkelt!
Jag sökte på internet och fick reda på att ungefär 60% av Malaysias nästan 29miljoner invånare utövar islam. Landet har alltså religonsfrihet och de andra vanliga religionerna är buddism på 20%, kristendom på 9%, hinduism på 6,5% och 1,5% utövar traditionella kinesiska religioner. Tittar man närmre på Penang historia förstår man snart varför. Denna ö var den äldsta engelska kolonien och ser man på kartan kan man se att det var ett perfekt stopp för båtarna mellan Asien, Europa och mellan öster.

  

Nyfikna på Islam besökte Amerikanen och jag vår första muske på vår 
andra dag. I receptionen fick jag reda på att rock och slöja var tvunget klädval för att kunna gå in. "..when in Rome do as the romans do" tänkte jag och tog på mig de kläder som erbjöds


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar