Translate

lördag 23 mars 2013

Varför del 2

Dripp dropp, vad är det som regnar på vårat paraply?

Vart kommer vattnet vi dricker ifrån? När slutade vi kunna dricka vårt eget vatten? Vart blir vattnet av efter vi kissat? Vi alla vet, men ändå tycker jag att det känns som något saknas.

Vad använder du vatten till? Vad för kemikaliföretag stödjer du? Hur stor procent av din lön spenderar du på att förgifta jorden denna månaden?

Tandkräm, schampoo, hårfärg, handtvål, hudkräm, diskmedel, rengöringssprej, deodorant, dushkräm, balsam, tvättmedel och parfym.

Tittar du ens på innehållsförteckningen i affären på sakerna som du köper? Vet du ens om vad som döljer sig bakom dessa små E-tecken? Hur påverkar de dig?

Nya kläder innehåller mycket kemikalier. Antimögel och antiskrynkel är inte särskilt bra att ha mot vår känsliga hud. Har du någonsin gett eller satt på en nyfödd bebis en ny sparkdräkt? ..och efter första tvätten frågat dig själv i vilket reningsverk dessa kemikalier hamnat i nu?

Det jag försöker att säga med allt det här är att vi borde tänka till lite, våga att fråga sig själv hur ens vardagsval påverkar världen, världen som helhet. Om du skulle behöva dricka och använda samma vatten två gånger skulle du väl ändå inte tvätta bilen i det först? Om du nu svarar självklart inte undrar jag då om du någonsin tänkt på hur miljön runt en hårt trafikerad väg mår? Vem trivs egentligen med att bo där? Vem vill dricka vattnet eller äta dessa jordgubbar?


Tack för att du läste, detta var några funderingar jag hade igår natt.
Skriv gärna en kommentar på vad du tycker om vår kemikalivärld. Tycker du annorlunda än mig hade det också varit intressant att försöka förstå mig på. Har du dessutom andra funderingar om vår värld vill jag såklart gärna höra!

1 kommentar:

  1. Jag har tänkt mycket på vårt vattenanvändande på sista tiden, och jag tänker såhär: Vatten från våra vaskar och duschavlopp kan man samla och ge till sina växter eller whatever, men då måste man ju använda biologiskt nedbrytbart tvål o schampo.

    När det gäller toaletter tänker jag såhär:
    Anno 2013, Sverige, återfinns avskrädet i samma byggnad där äter, sover och lever större delen av sina liv. Vi skiter i samma rum där vi tvättar oss. Är det bara jag som tycker att det här är konstigt? För att inte tala om att använda dricksvatten för att spola bort bajs och kiss (och kemikalier) och sen 20 km åt vänster används massor av energi för att separera skiten och vattnet. En komposttoalett däremot, är som ett uthus med skillnaden att man komposterar "the deposits". Då kan du kompostera ditt bajs och använda det i trädgården (ta de lugnt, efter ett år i komposten är det jord igen..) och då har hela näringscykeln fullbordats: du odlar en potatis, käkar upp den och skiter ut gödsel (som komposteras) och sen matar du jorden som du odlar potatisen i.

    Ja det blev en liten uppsats men jag håller med! Man kan städa hela huset om man har vinäger, salt, citron och bakpulver hemma. man kan göra (eller köpa) ekologisk tvål som du kan tvätta dig med, diska och tillochmed tvätta kläder med. No need to feed the cleaning chemicals industry.

    SvaraRadera